الأحد، 23 يناير 2022

أسطورة أراكني

The SpinnersDiego - Velazquez


 كان في بنت اسمها أراكني كانت موهوبة جدا جدا في الغزل لدرجة إن الناس بيجيولها من كل مكان عشان يشووفها وهي بتغزل وحوريات الغابة والمايه بيسيبوا الغابات والأنهار عشان يستمتعوا وهما بيشوفوها وهي بتنسج.


طبعا بما إن الكل عارف إن أثينا (إلهة الحكمة والقوة وإلهة الحرب وحامية المدينة) كانت ببراعتها في الغَزْل والنسيج وإن هي اللي بتوهب المهارة دي للبشر أصلا فكانت أراكني دايما تسمع الناس بتقول أكيد أتدربت كتير على إيد أثينا وهي اللي خلتها بالمهارة دي.

أراكني معجبهاش الكلام ده وقالت لأ طبعا أنا متعلمتش من حد وكانت شايفه نفسها أحسن من أثينا أصلا!


أثينا بقى مع زيادة شهرة أراكني بدأت تغير منها، فـ أتنكرت في شكل ست عجوزة وراحت لأراكني يمكن تستهدى بالله كده وتغير رأيها أو تعتذر لأثينا وتعترف إنها اللي ادتها الموهبة دي بس أراكني نشفت دماغها وقالتلها امشي يا ولية يا عجوزة ده أنا ممكن أدخل في منافسة مع أثينا نفسها نفسها لو قبلت التحدي! قامت أثينا كشفت عن نفسها ورجعت لهيئتها تاني وقالتلها قبلت التحدي ونشوف مين اللي هيكسب.


وبدأوا المسابقة وأثينا غزلت سجادة تحفة! عليها صور كل الألهة وقصص انتصارات أثينا وصورة لبوسيدون وصورة لزيوس كبير آلهة الإغريق والناس مكانوش مصدقين عظمة وجمال وسحر اللوحة ومكانوش عارفين إزاي أراكني هتقدر تنافسها.


René-Antoine Houasse - Minerve and Arachne
أراكني عملت إيه بقى يا رجالة؟؟؟؟ غزلت سجادة عليها الآلهة برضو بس وهما بيسكروا ويعربدوا وعليها كام صورة لزيوس وهو -كالعادة- بيشقط أي واحده معدية.

أثينا اتجننت من المسخرة اللي صورت بيها الآلهو خصوصا زيوس أبوها ولعنت أراكني بإنها لمست جبينها عشان تفضل حاسه بالذنب من اللي عملته ده طول عمرها، أراكني مقدتش تستحمل الإحساس بالذنب والعار فـ شنفت نفسها.


في الأساطير الرومانية (اللي كانت نسخة من الأساطير الإغريقية مع تغيير الأسامي) أثينا/منيرفا لما لقت أراكني مشنوقة ومتعلقة صعبت عليها وقالتلها:  "فلتقومي حية، ولكن معلقة في الهواء إلى الأبد، ولا تعقدي علي أملا بعد، إذ سيكون هذا مصير أبنائك وأحفادك من بعدك"  بعدين بعدت عنها ونشرت على أراخني عصارة عشب مقدس وأول ما لمست أراكني وقع شعرها وضمرت مناخيرها وودانها وراسها وبقية اطرافها وبرزت في جنبيها أصابع دقيقة بدل رجليها ودراعاتها ومبقاش منها الا بطنها بيطلع منها الخيوط وأتحولت لعنكبوت بيغزل للأبد.



الأساطير بتقول إن أراكني أو عنكبوت عالأرض وعنكبوت باليوناني يعني أراكني حتى منها فوبيا العناكب Arachnophobia


السؤال هنا:

هل أراكني كانت غلطانة إنها إتغرت ومعترفتش بالهبة اللي وهبتهالها أثينا واتحدتها "زي أي فنان بيهرب من السلطة والقيود" 

ولا أثينا اللي غلطت وكانت بتحقد على إنسان كانت بتتحرر من سلطتها؟

للإستماع للقصة على يوتيوب: https://www.youtube.com/watch?v=3oeMp5TZx08&list=PLtdlVrjW_A4Pi5AhkcIpto1_SPkFY3R-D&index=1

ساوندكلاود: https://soundcloud.com/ebtehal-mohamed/arachnemyth

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

بيت الكريتليه - فلكلور مصري من السيدة زينب

قصة النهارده فلكلور مصري أصيل عن مكان تحفة منسي وسط أحياء القاهرة القديمة جنب مسجد أحمد ابن طولون.. القصة واحده من الأساطير الـ 14 عن بيت ال...